top of page

Üliõpilaskonna juhatuse esimehe kõne uue rektori inauguratsioonitseremoonial

Sel nädalal astus ametisse Tallinna Tehnikaülikooli uus rektor professor Tiit Land. 31. augustil toimus TalTechi aulas tema inauguratsioonitseremoonia. Tseremoonial kõneles ka üliõpilaskonna juhatuse esimees Sten Ärm. Avaldame tema sõnavõtu.

Lugupeetud riigijuhid, akadeemiline pere ja rektor, kallid tudengid.

Ülikoolis on algamas uus ajastu. Uue rektori tulekuga on oodata uusi mõtteid, uusi ideid, uusi arengusuundi. Ning otseloomulikult on uue ametiaja alguses ka tudengkonnal teatud ootused uuele rektorile. Täna, siin keskendun ma kõige suuremale ootusele: tudengite kaasamine. Ma tean, ma tean, tegu on teemaga, millest on aktiivselt räägitud juba aastaid, see on nii läbi leierdatud kui vähegi võimalik. Kaasame tudengeid sinna, kaasame tudengeid tänna, küsime tudengite ideid iga teema kohta. Seda on ülimalt keeruline teha ning ausalt öeldes kaasnevad sellega ka teatud probleemid.

Sten Ärm inauguratsioonitseremoonial

2017. aasta sügisel, kui ma ülikooli tulin, käisid meile kasulikku juttu rääkimas väga mitmed erinevad inimesed. Üks neist teatas lavale jõudes: „Tere, mina olen teie õppeprodekaan.” Ning mina mõtlesin selle peale: „Mida-mida-mida?” Mul polnud õrna aimugi, mida see nimi või amet tähendama peaks, mis on tema eesmärk või kuidas ta minu õpingutega seotud on! Ning see on täiesti okei, esmakursuslane ei peagi selliseid asju teadma, ta on ju alles hiljuti ülikooliga liitunud. Aga mis on siinkohal eriti märkimisväärne ning ma ütleks isegi, et kohati kriminaalne, on fakt, et kolm aastat hiljem, kui mind valiti üliõpilaskonna esindajaks, vahelüliks üliõpilaste ja ülikooli vahel, ei teadnud ma endiselt, kes või mis on õppeprodekaan! See panigi mind mõtlema, et tegelikult ju enamik üliõpilasi ei tea meie ülikooli struktuurist ja juhtimisest eriti midagi. Ning see on probleem! See on viga! Üliõpilased peaksid teadma, kuidas ülikool töötab. Ning see vastutus langeb ülikoolile! Olgu selleks koolitus, kursus, eraldi õppeaine, mis iganes. Enne seda, kui tudengid ei tea ülikooli struktuuri ja seda, kuidas tema juhtimine käib, ei saa me rääkida korralikust tudengite kaasamisest.

Enne seda, kui tudengid ei tea ülikooli struktuuri ja seda, kuidas tema juhtimine käib, ei saa me rääkida korralikust tudengite kaasamisest.

Teine probleem tudengite kaasamisega on see, et tudengitel on ükskõik, nad on passiivsed. Ning see ongi enamasti tudengite jaoks täiesti okei. Kui ma olen ehitustudeng, kes tuleb ülikooli, õpin kõik vajaliku ära ning lähen pärast kraadi kätte saamist ehitusplatsile tööle, siis mul polegi ju vaja teada, milline on ülikooli struktuur või kes on õppeprodekaan. Kuid siinkohal on mul teile küsimus: Milline on ideaalne tudeng? Milline on ideaalne tudeng, keda tahame igapäevaselt ülikoolis näha? Milline on ideaalne tudeng, keda me tahame näha Tehnikaülikooli vilistlasena? Kas see on tudeng, kes võtab ülikooli kui teenusepakkujat ning tuleb siia vaid uute teadmiste ja kraadi järgi? Ei. Ideaalne tudeng võtab igast loengust maksimumi. Ideaalne tudeng viib enda ideed ellu, kasutades selleks ülikoolis pakutavaid võimalusi. Ideaalne tudeng avaldab enda arvamust ning kui ülikoolis küsitakse tudengite sisendit, on ta kohal, et anda enda panus ülikooli arengusse. Kuid sellised tudengid ei teki iseenesest. Kui üliõpilased ei tea ülikooli struktuuri kohta, ei saa nad ka võtta ülikoolist maksimumi ning neid on ka ülimalt keeruline kaasata. Olen kindel, et kui üliõpilaste teadlikkus ülikooli juhtimise ja struktuuri kohta tõuseb, tõuseb ka nende huvi ülikoolis vastuvõetavate otsuste ja erinevate protsesside vastu. Nad saavad aru, kui palju on väärt nende arvamus ning nad on ka julgemad seda avaldama.

Üliõpilased on nagu ideede pangad, tuleb vaid nende pankade uksed avada!

On ka kolmas küsimus, mis võib tekkida tudengite kaasamisega. Üliõpilased on ju ülimalt väheste teadmiste ja kogemustega, kas neid üldse peakski ülikooli juhtimisse kaasama? Enamik ülikooli töötajatest on siin asutuses töötanud kauem, kui ükski tudeng on siin õppinud. Mõned isegi kauem, kui mina näiteks elanud olen. Ülikooli töötajatel on väga palju rohkem kogemusi ja teadmistepagasit kui üliõpilastel. Tudengitel ei ole sellist pikaajalist perspektiivi ja kogemustepagasit, nagu on ülikooli töötajatel. Kuid see ongi just põhjus, miks on tudengite arvamused ja ideed niivõrd tähtsad! Noorte üliõpilaste perspektiiv on ülimalt tänapäevane ja uutele tehnoloogiatele suunatud. Nad on väga innovaatilised ja otsivad olemasolevatele probleemidele alati uuenduslikke lahendusi. Üliõpilased on nagu ideede pangad, tuleb vaid nende pankade uksed avada! Ma usun, et kui ülikool ja üliõpilased tugevat koostööd teevad, ei suuda meid keegi peatada. Üheskoos teeme me kindlaks, et TalTech on Eesti parim ülikool.

Kallis rektor. Soovin sulle ülimalt edukat ametiaega ning usun, et meie koostöö saab olema väga mitmekülgne ja edukas. Palju õnne!

Ning aitäh, lugupeetud saalisviibijad, et sel meeldejääval päeval aktusele tulite.

Kogu aktust saab järele vaadata siit.

President Kersti Kaljulaid uuele rektorile ametiketti kaela panemas.


Comments


bottom of page